Afgelopen maandag hadden we een leuke missie gemaakt door scuby. De missie verliep vrijwel vlekkeloos, en ik had dan ook de tijd om een aantal screenshots te maken. Gelukkig had ik deze week wat meer tijd over om een verslagje te tikken, voordat het allemaal weer is weggezakt.

De piloten aanwezig waren: Duck,Scuby, Rjay, Delta, Alextiger en nighteyes. Er stonden 2 4-ships klaar. Een escort en een oca strike.

 UIDart 6MISSION BRIEFING.jpg

De bedoeling van de missie was om te voorkomen dat een an-72 met gestolen geheime informatie zou opstijgen en wegvliegen. Dit deden we door de runway uit te schakelen. Duck en ik namen de escort voor onze rekening, Scuby, Delta, Rjay en Alextiger de ocastrike. De missie was getimed en dus werd er netjes op tijd, op hoogte en snelheid gevlogen, zoals de datacards dat ook aangaven: 

Aanvankelijk waren er bij de eerste takeoff wat technische problemen met IVC, en een ontplofte jet. Om de een of andere reden kon Duck ons wel horen, maar niet praten, terwijl de IVC check wel goed ging, het kanaal goed stond, ik de mic click van duck wel hoorde dat het kanaal openging, maar het net was alsof ie niks zei. Om tijdverlies verder te voorkomen zijn we na een restart op TS overgestapt. 

 

De takeoff ging verder soepel. Netjes volgens de datacard de climbout gedaan, en vervolgens de crus page gebruikt om op tijd op het timing steerpoint te zijn. Duck had geen enkel probleem met de rejoin, en hing dan ook al snel aan de vleugel.duck wing

Na het vertrek bij het push point zagen we al een aantal strobers voor ons hangen. We hebben toen de elements gesplitst. Duck ging rechtsaf en ik rechtdoor om onderling afstand te creeeren. De tactiek was om zo aggresief mogelijk te zijn met betrekking tot missiles schieten. Zij hadden adders, en er waren ook long range infrared missiles in het spel. Dus geen risicos nemen en proberen zoveel mogelijk wapens vast te houden. Eraf met die amraams!. element split first shot

Mijn eerste shots was mis. Ik schoot dan ook erg vroeg. Raken was leuk geweest, maar niet het doel waar ik mee schoot. De bedoeling was om ze defensive te dwingen, wat ook lukte. Dit gaf mij tijd om cold te gaan, terwijl duck, die dankzij de seperatie door de splitsing nog nose hot was, mij kon vertellen wat er achter me gebeurde, en een missile kon afvuren terwijl de migs nog bezig waren met mijn missile ontwijken. 
second shot

 Nadat de missile van Duck een van de 2 migs had uitgeschakeld, draaide hij weer cold, en ik tegelijk weer Hot. Er was nog maar 1 mig over, en die was duidelijk niet in de beste aanvalspositie. Een laatste missile shot en de migs are history. 
last shot

Tijdens het gevecht kwam de OCA strike laag boven het water steeds dichterbij het gevecht. Ik vertelde ze dat ze gewoon door konden vliegen, aangezien de migs niet bezig zijn met een 4 ship wat laag onder ze door vliegt, terwijl ze aangevallen worden door duck en mij. Dit kan gevaarlijk overkomen als je in de OCA strike zit en op je raw kijkt, maar duck en ik hadden prima overzicht en SA, en alles wat al opgelost voordat de OCA binnnenkwam.
under control

 Na het gevecht met de migs hebben duck en ik onze seperatie weer hersteld. Ik ging richting target area, en duck naar het zuiden. De oca strike was inmiddels begonnen met de run naar IP. Toen ik het noordelijkste puntje van de CAP had bereikt en omdraaide (duck hetzelfde), pakte ik de Targetting pod erbij om een blik te werpen op de enemy base. En daar zag ik dit:an72 su27 ready

 De an72 met de geheime documenten stond klaar voor vertrek, met daarachter een 4ship Su-27's. Het zou niet lang meer duren voordat ze airborne zouden gaan. Maar gelukkig was de OCA strike al zeer dichtbij, want toen ik dit melde riep scuby dat ie al met de aanval bezig was, en een paar tellen later zag ik hem door mijn targetting pod heen vliegen.
scuby in the pod

De an72 zag wel in dat dit geen zin meer had, en besloot maar om te draaien, mission succesfull.
an72 turn around

Daarna gingen we met zn allen terug naar de basis. Hoewel Rjay in de screens hiervoor in mijn flight te zien is, zat ie gewoon in de oca strike. Hij is later naar een ongelukje met een sa2 bij mij erbij gesprongen, en daarom denkt de acmi dat dat de hele tijd zo was, maar dat was het dus niet. Pas in de egress is hij erbij gesprongen. Voor Duck werd het inmiddels tijd om aan het werk te gaan, en dus moest hij eruit springen na een mooie flybye langs mn toestel met flares. 
duck flybye

De recovery zelf was een mooi voorbeeldje van hoe het moet. De oca strike van scuby zetten een overhead break op, terwijl ik zelf met rjay erachter een downwind brake ervan maakte. We kwamen vanuit het noorden naar het zuiden terwijl de runway zuid noord lag. De oca strike is na de downwind omgedraaid en heeft daarna een volledige break gedaan. Rjay en ik deden dus de verkorte versie, meteen vanaf downwind naar de fullstop. We zagen de OCA naar het noorden komen en wachtte met de break tot ze ons voorbij waren gevlogen en vervolgens gingen we in de break naar Base. De AI kwamen daarachter aan, bestuurd door de toren, met daarachter de break van de OCA. Het liep allemaal zeer soepeltjes achter elkaar. 
recovery

 Uiteindelijk zijn we netjes op kunsan geparkeerd. Alextiger had nog wat problemen met de sturing op de grond die niet aan wilde. Maar dat gaan we oplossen. 

parked

alextiger