We vlogen R13 CAS in ITO vanavond met Bartje Diver Snowman Mailman en Hammer.

de eerste vlucht bestond uit Bartje en Mailman en de 2e vlucht uit Diver Snowman en Hammer op respectievelijk 1,2,3.

we begonnen goed, zagen een mooie take-off van Bartje met Mailman in formatie, en daarna gingen wij take-off. appeltje eitje niks aan het handje.

tijdens ingress werd er een 3 mijl trail op gezet, met het 2e element (ik dus) in de A-A rol en het 1ste element air to ground.
wij waren getasked met CAS, we waren dus van plan om eerst alle surface to air threats uit te schakelen, in dit geval dus 2x SA13 en 4x SA 15.

Targets snel gevonden, mede dankzij Bartje omdat hij eerder op target was en een mooie rookpluim voor ons achterliet.
air to air was rustig de eerste paar minuten, totdat ik even naar een vijandelijke basis keek en zag dat er 2 mig 17's op de ramp stonden klaar om op te stijgen. uiteindelijk waren dat ook de enige A-A threats die ons bedreigde, ik draaide mij om en melde het aan mijn nr1, nam afstand van de basis en daarna riep de nr2 mij op om ze te engagen, met een cluster of laserguided, ik draaide mij weer om maar zag dat ze al waren op gestegen, kon ze niet vinden op de radar terwijl ik precies wist waar op de radar ze waren, dus ben naar beneden gedoken en ze met de mk1 visueel gekregen dogfight override mode en 2 slammers op ze af gevuurd. "grandslam mig 17" klim omhoog in een draaiende turn en gooi wat chaff en flare uit want ik zat nog maar op 5000 AGL en dus ver binnen bereik van de sams. ik werd niet aangevallen door hun gelukkig dus ik ging terug naar angels 18. tijdens de klim, "1 defensive SA-15" "1 is down, ejecting" "3, taking lead" "2, 3 has lead, 3 is air to air" geweldig als je een wingman hebt die anticipeert en zelf beslissingen durft te nemen. ik was nose cold op de 2e enemy airbase die 40 mij van ons verwijdert was, ik heb 2 gevraagd of hij wat in oostelijke richting zag maar het was clear. dus heb 2 weer A-G gestuurd en ben zelf weer nose hot gegaan waar ik A-A threats vandaan kon verwachten. ondertussen was Mailman ook neergeschoten door een SA-15.

het was rustig air to air betreft, was niks te zien. en ging daarna zelf ook A-G, mijn eerste 2 CBU 97-SFW waren goed raak, 6 confirmed kills, daarna over op de laser guided. "2. located another SA-15, engaging" ik ging zelf ook op zoek, alleen mijn TGP werkte niet helemaal mee, targets verdwenen als ik tever inzoomde, miscchien volgende keer maar op TV modus. dus had een single heat signature gevonden en viel die aan "1 in hot from the east" "dog 1-3 cbu away" "2. wie heeft mijn target neergeknald" uhm oops dat was ik dus, bleek dat uit de tientallen targets wij allebei dezelfde target hadden. was mijn fout maar gelukkig zag snowman het 2 seconden voor release dus geen bomb wasted. kort daarna vond hij een andere en viel die dus aan, compleet met mark point, ik heb dat mark point overgenomen en een andere target uitgezocht zodat het niet weer gebeurde want.... je raad het al voor dat ik het markpoint had gekregen bleken we dus weer dezelfde target getarget te hebben :plane2::ohw: paar succesvolle runs. last nog gehad van mijn pickle button die soms teveel bommen gooit maar voor de rest zeer succesvol.

Tijdje later kwam de andere vlucht bij ons omdat hij alleen nog over was van zijn vlucht, we waren weer een 3-ship. ik nog worstelen met nummers, want ik was 3 maar we hadden geen 1 maar ik zat in mn hoofd dat ik lead ben en dus 1 ben, dit ging dus zoals je hierboven kan zien fout in de comms. uiteindelijk besloten... ram het in je hoofd je bent 3, Bartje word dus 4, ging daarna nog wel fout maar minder vaak.

heb een mooie re-join opgezet wat goed te doen was, mijn nummer 2 was ondertussen ook Bingo tijdens de re-join maar we waren al RTB dus moest geen problemen op leveren.
omdat onze jets geen HMCS heeft had ik zelf wat moeite met het opzetten van de aanvliegroute naar de baan, we misten ook texture's waardoor de basis vanaf afstand ook moeilijk identificeerbaar was maar we hadden de meeste runways nog wel visual maar de rest dus niet. uiteindelijk met de HSI wat lopen vogelen, en we kwamen uit op rwy 11 ipv 08 ... close enough vond ik, 2 was fuel critical op 900 pond, even overlegt of hij een straight in wou want we waren hoog genoeg dat zelfs een flame-out mogelijk was maar we gingen alle 3 voor de overhead break, een mooie echelon opgezet die echt super super strak was.

2015-09-08_220036.jpg2015-09-08_215829.jpg

 je ziet hier mij in de lead met Snowman ernaast en erachter verstopt zit Bartje, precies zoals deze formatie gevlogen hoort te worden.

Na de landing hebben we naast de baan geparkeerd in het gras en hebben we onze jets uitgezet en zijn we naar de debrief gegaan
De missie was een success ondanks de friendly losses die we geleden hebben, voor iedereen waren er weer leerpunten en we zijn we dus weer    beter geworden als piloten. 22 A-G kills total met 3 friendly jets lost. Volgende keer beter.