Op 10 en 11 september 2016 kwamen 16 piloten (met 15 pits) van het 31st VFS weer in Aalsmeer bij elkaar om een LAN party te houden. Scuby had met ondersteuning van Oceans deze keer de missies gebouwd en als thema Close Air Support (CAS ) in het Balkans theater gekozen.

De zaterdag begon daarom met een uitgebreide briefing over CAS. Wat is het doel ervan, wat is een 9-line, hoe gaat dat in zijn werk, wat gebeurt er vooraf en in de lucht? Scuby wist het ons allemaal te vertellen en had zelfs een real-life geluidsfragment, zodat we ook echt konden horen hoe dat in zijn werk gaat.

De eerste missie was een trainingsmissie gevlogen vanaf Amendola. Ondanks dat het een eenvoudige missie leek, gebeurde er toch weer van alles. Door de a-symmetrische load-out en de cross-wind was bijvoorbeeld niet iedereen bedacht op een lastige take-off.

De 2e missie was gepland vanaf Amendola naar de 'overkant'. Ten zuidoosten van Split waren 2 kill-boxes aangewezen waar een aantal FAC's zorgden voor het aanwijzen van de juiste doelen. Helaas werd deze missie geplaagd door netwerkproblemen. Ongeveer de helft van de piloten kreeg te maken met de beruchte freezes met blauwe code-regels. De andere helft kon doorvliegen en zorgden ervoor dat de nodige tanks en radar-installaties vernietigd werden.

Op de late zaterdagavond was er uiteraard weer tijd voor Red Bull. Deze keer geen Air Race, maar een Red Bull Ground Race. Nighteyes heeft een eigen trainingstheater gemaakt met daarin ook een F-16 circuit. Als heuse Max Verstappens scheurden we rond over het circuit en omdat het best lastig sturen is met een driewieler op hoge snelheid haalden slechts weinigen de eindstreep.

op zondagmorgen zorgden traditiegetrouw Brighteyes en Nighteyes voor een meer dan uitstekend ontbijt, zodat iedereen een goede basis had voor de volgende missie. Dit betrof een ferry-flight van Amendola in het zuiden naar Aviano in het Noorden van Italië. In deze vlucht zaten een paar air-threats die vakkundig door het 31st VFS geëlimineerd werden. Het werd nog wel even spannend, want voor 15 piloten was slechts één tanker beschikbaar. Daarom werd al snel besloten dat een deel direct door zou vliegen naar Aviano. Dat lukte net met nog 500 pond kerosine op de teller. Genoeg voor het risico op een flame-out.

De 4e missie was weer een CAS missie. Vanaf Aviano werd een prachtige route door tussen de bergen door gevlogen naar een holding-area bij Ljubljana. Daar waren al weer 2 FAC's aanwezig om rijdende tanks aan te wijzen die door de verschillende vluchten werden gebombardeerd.

Al met al weer een bijzonder leerzaam weekend. Veel geleerd over CAS, maar ook over communicatie, holdings vliegen, etc. En verder was het ook weer een zeer gezellig weekend. Door het mooie weer konden de debriefs, diner en 'nazit' heerlijk buiten plaastvinden.

 

Oceans