We hebben al heel wat versies gehad van falcon. In al die versies zat altijd de campaign engine. Gebleken is dat dit toch een van de dingen is, die falcon door de jaren heen interresant houd. 

Starten van een campaign

Voor degenen die niet bekend zijn met de campaign optie binnen falcon een introductie. Een campaign starten binnen falcon betekent dat er in het theater wat je op dat moment hebt geselecteerd, een volledige oorlog gestart word. Zowel grond troepen als lucht gevechten gaan over de gehele kaart los. Dit in tegenstelling tot een TE (tactical engagement), waarin je slechts 1 enkele missie uitvoert, meestal beperkt tot een bepaald gebied.



Campaigns wachten niet op je
midcampaign.jpgJe kunt ervoor kiezen om te vliegen of niet. De oorlog gaat gewoon door, ook zonder jou. Je bent net als in het echt, slechts 1 piloot in de oorlog. Het leuke aan campaigns, is dat je tijdens je gehele missie, heel veel om je heen ziet gebeuren, wat verder niet specifiek met jouw missie te maken heeft, maar wat wel gevolgen heeft voor de oorlog. Terwijl jij net je F16 aan het starten bent, vetrekken er andere vliegtuigen om je heen om andere missies te vliegen. Er komen transporters binnen met bevoorrading, en soms zie je zelfs SAM rakketten de lucht in gaan omdat je basis word aangevallen (scramble!!). Ook in de lucht zijn er tal van toestellen om je heen die met andere dingen bezig zijn. Op de grond kun je gevechten zien tussen de tanks, vooral aan de grens. Ofwel er is veel meer 'leven' gaande in het theater. Het gevoel dat er van alles gebeurt en dat je er middenin zit is bij campaigns veel meer aanwezig dan bij een enkele TE. 

Computer Planning
De computer plant missies voor allerlei verschillende soorten vliegtuigen, grondtroepen en helicopters. Ook F16's dus. Je kunt ervoor kiezen om een van de F16 missies te vliegen, maar je kunt ook zelf een eigen F16 missie plannen. Misschien valt het je op dat een vijandelijke basis kwetsbaar is, en het een goed moment is om die basis uit te schakelen. Je kunt dan zelf F16's plannen daarvoor. De computer houd daarvoor een aantal F16's vrij. De hoeveelheid is in te stellen.

priorities.jpgMultiple Missies
Tijdens de campaign vlieg je meerdere missies achter elkaar. Elke missie helpt je de oorlog te winnen. Zodra je terug bent van een missie, kun je de oorlog opslaan, en later weer terugroepen en verder gaan waar je gebleven bent. De oorlog is dus niet klaar met 1 missie, maar je zult in een lopende oorlog meerdere missies vliegen. Daarbij veranderen de omstandigheden ook nog eens. Het weer verandert met de tijd, en afhankelijk van hoe laat het is, zullen nacht en dag elkaar afwisselen. 

Strategie
Hoewel de computer de grote strategische lijnen automatisch in de gaten houd, kun je dit wel bijstellen. Zodra je wat meer ervaring met campaigns hebt, kun je zelf de grote lijnen gaan bepalen. Je kunt de campaign engine bijstellen dat er meer strikes gevlogen moeten worden, of juist meer verdedigt moet worden. Je kunt vertellen welke soorten missies op dat moment het belangrijktste zijn. Ook kun je bepaalde gebieden belangrijker maken, wat inhoud dat er meer missies gemaakt gaan worden voor dat gebied. Je kunt zelfs de grondtroepen direct orders geven en vervolgens een missie maken om die grondtroepen te gaan ondersteunen bij hun aanval. Dit klinkt natuurlijk allemaal ingewikkeld, maar zoals gezegd gebeurt in eerste instantie alles al automatisch, en hoef je alleen maar je missie te vliegen.

Dynamisch 
Campaigns zijn dynamisch. Dat wil zeggen dat geen enkele campaign hetzelfde verloopt. Zelfs geen enkele missie verloopt hetzelfde. Als je bijvoorbeeld tijdens een missie onderweg word neergeschoten door een stel vijandelijke toestellen, en je gebruikt je save-game om dezelfde missie nog eens te proberen, dan kan het gebeuren dat je deze toestellen helemaal niet meer tegenkomt. Het kan zo zijn dat deze toestellen zijn neergeschoten tijdens een luchtgevecht. De eerste keer wonnen ze dit luchtgevecht, en daarna kwam jij ze tegen. Maar de 2e keer dat je de missie probeerde, hebben ze het eerdere luchtgevecht verloren, en nu kun je gewoon doorvliegen. Dit is de grote kracht van campaigns. Het is iedere keer weer een andere oorlog.

Wees Flexibel
Op deze manier kun je dus nooit voorspellen wat de situatie zal zijn. Je zult net als in het echt, moeten leren reageren op de situatie. Ook heel anders hieraan is, dat je moet leren herkennen wanneer iets niet mogelijk is. Het kan zijn dat je terecht komt in een situatie die niet te winnen valt. Ook al doe je alles nog zo perfect, dat wil niet zeggen dat je dan maar wint. Bij games is dat anders. Daar kun je altijd winnen mits je alles goed doet. In oorlog is dat niet zo. Soms is overleven belangrijker dan het doel treffen. In het echt hebben ze ook liever dat je heelhuids terugkeert. Mocht je vandaag niet slagen, keer dan terug dan proberen we het morgen nog een keer, maar dan hebben we in ieder geval de mogelijkheid. We zijn in falcon soms geneigd iets wat eigenlijk niet kan, toch te proberen omdat het toch niet echt is. Echter dit mislukt eigenlijk altijd. De beste manier om te leren de juiste inschattingen te maken, is jezelf voor te stellen dat je ECHT in een degelijke situatie zou vliegen. Wat zou je dan doen? Ga je je leven wagen voor iets waarvan je eigenlijk al zeker bent dat het gaat mislukken? Doe het dan maar gewoon niet. Bovendien is het aantal F16's dat beschikbaar is beperkt. Als je F16's kwijtraakt in een poging een onmogelijke aanval te doen, dan ben je deze F16's kwijt. Je kunt ze in vervolg missies niet meer inzetten. Ofwel je voorraad kan opraken. Hetzelfde geld voor bommen en rakketten. Het kan allemaal op tijdens een oorlog. Het is dus verstandig om te proberen thuis te komen met een beschadigt vliegtuig, en niet dan maar eruit te springen. Een beschadigt vliegtuig word gerepareerd (kost tijd), en kan daana weer meedoen.

logbook.jpgJe carriere
Hoewel je leven er niet echt vanaf hangt, is er wel iets anders wat telt. Je hebt binnen falcon je eigen logbook, waarin je groundkills, airkills, rang en score word bijgehouden. Alleen bij campaigns word dit bijgewerkt. Vlieguren worden geteld in zowel een TE als een campaign. Kills en missies worden alleen in campaigns geteld. Dit omdat je zelf TE's zou kunnen bouwen, en hiermee je aantal kills zou kunnen scoren. Echter dit zou cheaten zijn. Dus alleen Campaigns, waarbij je zelf geen invloed hebt op de situatie, tellen voor het logbook, en daarmee ook de rang die je behaalt. Ook medailles worden alleen uitgedeelt tijdens campaigns.

De beste Trainer die je kunt krijgen 
Door al het bovenstaande brengt het vliegen van een campaign dan ook vaak een spanning met zich mee. Campaigns vliegen geeft een kick. Campaigns zijn daardoor ook de beste training die je kunt krijgen. Zeker ook voor de beginner. Als je bovenstaande leest dan zou je bijna zeggen dat je eerst eens flink moet trainen voordat je aan campaigns kunt beginnen, maar het tegenover gestelde is waar. De meeste mensen oefenen met trainingsmissies, maar ze oefenen niet echt. Dit komt omdat er geen druk op de training staat. Dat is prima als je moet leren welke instellingen je moet doen, en voor het eerst een bom gooit, maar daarna kun je het beter gaan proberen als de druk er wel op staat. Iedereen kan een bom gooien als alles rustig is tijdens een trainingsmissie. Maar kun je het ook als de sams om je heen vliegen, een mig achter je zit, en de kogels je om de oren vliegen? Vaak blijkt dan dat mensen overloaded raken en niet eens meer in staat zijn om 2 +2 bij elkaar te tellen. Dit kun je alleen maar leren door het te doen onder druk in campaigns, en ga je niet leren in trainingsmissies.

Weten wat je moet trainen
Veel beginners weten niet goed welke onderdelen ze nu het beste kunnen trainen, of waar ze moeten beginnen. Tijdens campaigns kom je er bij jezelf het beste achter waar het nog schort met de training, of hoe goed je een bepaald onderdeel beheerst. Tijdens een missie moet je verschillende dingen doen, en je merkt bij jezelf heel snel als een onderdeel van de missie niet lekker loopt. Zodra je dat merkt weet je dus automatisch waar je je aandacht aan moet besteden, en vaak ook specifiek welk aspect van dat onderdeel. Vervolgens oefen je dat onderdeel en ga je weer campaigns vliegen. Als dat onderdeel goed gaat dan gaat er vanzelf weer een ander onderdeel niet helemaal lekker, wat je daarna weer kunt trainen. Op deze manier gaan je skills vele malen sneller vooruit dan maar eeuwig trainings missies blijven doen in de hoop dat je ooit het gevoel krijgt dat je er klaar voor bent. (dat gevoel komt nooit).

Altijd leuk
In campaigns ben ik de gaafste situaties en de mooiste momenten tegengekomen die in een TE gewoonweg niet voorkomen. De onvoorspelbaarheid is wat een campaign zo gaaf maakt om te doen. Zeker omdat je niet beperkt bent tot 1 speler. Als je zelf een campaign aan het vliegen bent, dan kun je altijd andere mensen in multiplayer meenemen in jouw campaign, en zodoende je campaign verder te brengen. Kortom je hoeft niet altijd online een trainingsmissie te doen, of weer een TE ergens vandaan te halen. Campaigns zijn het leukste onderdeel van Falcon om te vliegen. Voor zowel de ervaren vlieger, maar zeer zeker ook voor de beginner.