31st Checkrides system

Introductie

Een aantal mensen hebben het al gezien en een aantal zijn er al lekker mee aan de gang gegaan: het nieuwe checkride systeem van ons squadron. In dit artikel laten we zien wat de gedachtegang en werking van het systeem nu eigenlijk is.

Waarom checkrides?

imagesHet checkridesysteem is een systeem dat gaandeweg steeds groter zal gaan groeien. Nieuwe checkrides kunnen worden toegevoegd zodra deze beschikbaar komen. Van alle checkrides die er zullen komen zijn er slechts 3 verplicht voor iedereen: de IQT, SOP1 en SOP2. Dit was in feite al zo voordat we uberhaupt dit systeem hadden. Reden dat deze verplicht zijn is omdat het hier kennis en vaardigheden betreft die we elke missie weer opnieuw gebruiken, en die zorgen voor een prettig verloop van de missie. Dingen als connecten met een host en missie, Radiobediening, ramp start en SOP’s zijn dingen die elke missie gedaan moeten worden. Zodoende waarborgen we dat iemand altijd lekker mee kan vliegen in de missie omdat hij de basis benodigdheden beheerst. Alle andere checkrides zijn dus niet verplicht, en je hoeft er in feite dus niets mee te doen.

De checkrides echter bieden een aantal voordelen boven zelf los onderdelen trainen:

  • Zeker voor nieuwe piloten is het soms wat moeilijk om te weten met welke onderdelen je het beste kunt beginnen als je gaat leren vliegen. De checkrides proberen je hierin een houvast te bieden. Sommige checkrides zijn pas aan te vragen als je niet eerst een andere checkride behaald hebt. Zo is op dit moment SOP2 pas aan te vragen als SOP1 behaalt is. Refuelling en overhead break komen pas beschikbaar als SOP2 behaalt is.
  • Soms denk je dat je alles weet over een bepaald onderdeel, en dan kom je er na een jaar opeens achter dat er toch nog meer te leren viel op dat onderdeel. De checkrides laten geen enkel symbooltje of schakelaar achterwege waar dat relevant is.
  • Je leert over het algemeen toch wat beter als je van  tevoren weet dat je het moet gaan laten zien dat je het kunt. Checkrides dagen je uit om een onderdeel echt goed onder de knie te krijgen, in plaats van relaxed een avondje bommetjes gooien oefenen.
  • Als je de checkride haalt kun je met recht zeggen dat je dat onderdeel goed kunt uitvoeren. Die bevestiging geeft vaak een goed gevoel.
  • Je gaat er echt beter van vliegen.
  • Het is erg leuk om te doen.

Trainen

Checkrides zijn dus  geen training of uitleg. Het is alleen maar een test. Hoe jij die test van tevoren gaat voorbereiden is helemaal aan jou. Het is dan ook de bedoeling dat je zelf op zoek gaat naar de benodigde informatie. De BMS manuals helpen je hier bij. Youtube filmpjes zijn ook handig. Je kunt iemand vragen om je te helpen oefenen voor een bepaalde checkride, of vragen stellen op het forum of teamspeak. Iedereen kan iedereen helpen met oefenen voor de checkride. Het maakt voor degene die de checkride afneemt niet uit hoe je aan de informatie gekomen bent, zolang je het goede antwoord maar weet, of de praktijk goed uitvoert.

Moeilijkheidsgraad

De moeilijkheidsgraad van de checkrides lijkt in eerste instantie hoog, maar dit is in feite niet zo. Wat je beter kunt zeggen is dat de standaard niet laag is. Wat we daarmee willen aangeven is dat als je een bepaald onderdeel uitvoert, dat er dan verwacht word dat het onderdeel  volledig op de juiste manier word uitgevoerd, en dat afwijkingen en foutjes hierin al snel leiden tot het niet behalen van de checkride. 

De oorzaak van die afwijkingen namelijk is meestal gewoonweg onvoldoende oefening, niet goed nadenken bij wat je nu eigenlijk aan het doen bent of gewoonweg nooit de handleiding gelezen hebben.  Dit word vaak ook weer veroorzaakt door te ‘relaxed’ te trainen of te oefenen.

strip.jpg

Door een checkride voor jezelf te plannen dwing je jezelf eigenlijk om de puntjes op de i te zetten. Dus 300 knopen vliegen, betekent moeite doen om zo dicht mogelijk bij de 300 te blijven, en 320 knopen is dat dus niet. Kunnen refuellen betekent dat je zonder al te veel problemen kunt aanhaken, en niet 10 minuten erachter blijven vliegen voordat het een keertje lukt.  Een flat Turn betekent hoogte houden tijdens een draai,  en niet 500 ft naar beneden vallen.

Kortom je vliegskills gaan hierdoor omhoog, en het goede nieuws daarbij is: ze gaan daarna niet zomaar vanzelf meer omlaag. Het word permanent makkelijker om dingen uit te voeren, wat weer ruimte laat voor moeilijkere dingen.

Website

Na het inloggen op de website kun je als 31st lid de beschikbare checkrides vinden onder ‘Mijn Checkrides’  onder je inlognaam. (niet op het forum)mijncheckrides.jpg

Elke checkride heeft een beschrijving waar de checkride over gaat, en linkjes naar relevante files. Het enige wat je hoeft te doen is een datum in vullen waarop jij de checkride zou kunnen doen. De instructeurs voor die checkride krijgen automatisch bericht, en als een van de instructeurs op die datum ook kan, dan zal deze zich inschrijven bij jouw aanvraag. Mocht geen instructeur zich op tijd inschrijven dan zul je een nieuwe datum moeten plannen.



In short

De checkrides bieden een mooie houvast en een manier om jezelf uit te dagen. Niet iedereen heeft daar behoefte aan en dus zijn ze, buiten IQT SOP1+2, niet verplicht. Wat ze je duidelijk laten zien is dat je skills aanzienlijk omhoog gaan wanneer je met aandacht oefent en trainingsmateriaal bestudeert.