Forum

[Algemene forums] Vragen over DCS / BMS en 31st

Handige tips voor beginners, door ex-beginners

Nighteyes
3 juli 2017, 12:36
We zijn allemaal ooit eens begonnen met vliegen van falcon, en we hadden in den beginne een heleboel vragen. Wat was voor jouw nu in het begin echt handig om te weten?.

Ofwel hieronder komt een lijstje te staan met handige dingen voor mensen die net beginnen met vliegen, samengesteld door door mensen die nog heel goed weten wat ook alweer handig was om in het begin al te weten.

Dus post in dit draadje jouw tip aan de nieuwe piloot. Wat was voor jouw echt een gouden tip toen je zelf begon met vliegen? De beste tips houd ik hier in post #1 bij.

-------------------------------------------------
Tip lijstje:

1 - Er staan veel handleidingen in de docs folder op je harde schijf als je BMS geinstalleerd hebt: <jouwbmsmap>/docs
2 - BMS gaat om samen vliegen, samen werken, samen thuiskomen, dus niet om de individuele kill score
3 - Linkje naar supernova tutorials
4 - Really Really study the manual. Het helpt echt.
5 - Probeer niet alles tegelijk te oefenen maar focus op 1 onderdeel. Suggestie voor volgorde: rampstart, landen, navigeren, ccip bombing, refuel
6 - Gebruik een HOTAS, en een bijbehorende keyfile die zoveel mogelijk trouw blijft aan de default keyfile
7 - Programmeer de HOTAS knoppen zoveel mogelijk hetzelfde als de echte F-16 flightstick, zoals: Pickle, TMS, DMS, Pinky, Missile step, etc....
8 - Probeer tijdens het vliegen niet te fixeren op 1 instrument of ding, want daardoor kun je gevaar missen (zoals de grond in vliegen)
9 - In een squadron leer je veel sneller en is ook veel leuker! Stel het lid worden niet uit.
If one million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Nighteyes
3 juli 2017, 12:40
Sommige mensen komen pas na een lange tijd erachter dat er een docs folder bestaat met daarin erg veel handleidingen en uitleg

<jouwbmsmap>/docs
If one million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Scuby
3 juli 2017, 12:47
In het begin vlieg je in elke missie maar achter iedere target aan die voorbij komt, zeker in Campaigns. Besef dat je één taak hebt en hou je aan die taak. Er zijn zat andere vliegtuigen die de omgeving voor je verdedigen. Dat is het mooie van de hele samenwerking met A.I. of mensen. Punten scoren hoort niet thuis in BMS, met elkaar winnen en veilig thuiskomen wel.
Diver
3 juli 2017, 13:42
RTFM. Niet om flauw te doen: maar het is écht de moeite waard om rustig te tijd te nemen en de BMS handleidingen door te lezen.
Easy
3 juli 2017, 14:36
1.) Ik zou de campaign uit de weg gaan in eerste instantie. Je kunt heel wat uurtjes kwijt in de tutorials en ik heb daar echt enorm veel plezier mee gehad. Tactiek leren is daarna makkelijker en leuker omdat je de systemen kent. Ook is dit laagdrempelig omdat je zonder trackIR uit de voeten kunt zonder dat je al te vaak brandend naar beneden komt. De rest gaat vanzelf. Er is ontzettend veel documentatie aanwezig en mijn ervaring is dat je die vanzelf induikt als je de tutorials echt serieus aanpakt. Hoe verder je komt, hoe leuker het wordt.

In het verlengde daarvan ben ik heel blij met Supanova op Youtube. Deze jongen heeft eigenlijk youtube-videos gemaakt van de training-manual van BMS-4.33. Misschien iets te procedure-matig dus misschien niet optimaal voor echte beginners zonder achtergrond, maar voor mensen die er een tijdje uit zijn geweest zoals ikzelf: perfect. Ik kijk ze regelmatig ter opfrissing.

https://www.youtube.com/watch?v=6RMEiEvgg-4&index=2&list=PLNWTgpkCf1In7KDVZ1_pwQZ5BP2iS_3qi

2.) note to self :lol2: : Als je iets tegen komt wat je nodig hebt en nog niet (helemaal) begrijpt: zoek het op of vraag het.
Snowman
3 juli 2017, 14:47
Het is al lang geleden maar wat altijd blijft gelden is: oefenen. Pak een onderdeel er uit (bv flameout landing) zoek op hoe het moet in de manuals en ga het oefenen, net zolang tot je tevreden bent dat je het foutloos uitvoert. Daarna in combat oefenen. Want het uitvoeren onder DRUK, in combinatie met andere items die je moet DOEN, blijkt vaak dat je er nog net niet bent.

Om te beginnen zou ik starten met
- rampstart
- landen
- navigeren (steerpoints)
- ccip bommen afwerpen.
- air to air refuelen

Begin later met de complexere systemen anders kom je er achter dat je het allemaal net niet kunt
Eagle5
4 juli 2017, 19:11
Super handig om te leren.
dank je wel voor alle moeite die gegeven word.

Eagle5
Hammer
5 juli 2017, 01:08
gebruik een HOTAS, BMS heeft enorm veel knoppen nodig en als je een HOTAS (hands on throttle and stick) dus losse stick en throttle hebt dan heb je meteen de beschikking over heel veel knoppen, en zorg dan dat je een keyfile gebruikt die zoveel mogelijk de F-16 lay-out nabootst, als je dan vragen hebt terwijl je samen met iemand anders aan het vliegen bent dan is het een stuk makkelijker om je vingers naar de juiste switch te dirigeren.

en gebruik een keyfile die zoveel mogelijk op de default bms key-file is gebasseerd, er staan een hele hoop keyfiles op bmsforums.com voor elke hotas die nu beschikbaar is.
zelf je stick van de grond af programeren als je nog geen idee hebt welke knop je nodig hebt en wat de knop doet is onbegonnen werk, die drempel ligt veel te hoog dus pak je voordeel door zo'n keyfile te downloaden voor je hotas, daarna kun je hem altijd nog aanpassen naar wens
Mobo: aorus master x570, Cpu: amd3700X, Gpu: nvidia rtx 2080 super Ram: 32gb 3200mhz corsair vengeance. Storage: intel 970 evo pro 1tb m.2 nvme ssd. Hotas: X56. VR: valve index. Headtracking: trackir
Diver
5 juli 2017, 13:03
In aanvulling daarop: in de handleidingen (en bijv. ook door de developers op het BMS forum) wordt uitleg altijd gegeven op basis van de naam van de knop zoals die op de f-16 stick zit. Dus niet 'de knop om een target te locken', maar 'TMS up'. Het heeft dus ook zin om de knoppen op je hotas zoveel mogelijk toe te wijzen zoals ze op de f-16 stick zitten.
Scuby
8 juli 2017, 20:11
Fixatie, target fixatie, instrument fixatie


Wees je bewust dat je zó gefixeerd kan raken op een target of op een instrument, dat je niets meer mee krijgt van de situatie om je heen. Veel beginners (maar ook gevorderden) hebben hier last van, bijvoorbeeld door té lang naar de Targetting Pod te kijken en vervolgens niet door hebben dat je de grond in vliegt of beschoten wordt. Je wilt vaak persé iets bereiken met die Pod met dodelijk gevolg. Leer om je aandacht te verdelen door los te laten en regelmatig om je heen te kijken of andere instrumenten te scannen. Zo voorkom je target fixation en verhoog je je situational awareness.
Snowman
31 augustus 2017, 08:49
Zo snel mogelijk lid worden van een online squadron zodat je van elkaar kunt leren. Alleen kom je ver, maar samen is leuker en makkelijker!
Message preview

De volgende BB-codes zijn beschikbaar bij het schrijven van een tekst:

  • [b]Dikgedrukte tekst[/b]
  • [center]Centreren[/center]
  • [code]Code / script[/code]
  • [color=naam kleur of #RGB kleurcode]Gekleurde tekst[/color]
  • [i]Schuine tekst[/i]
  • [img]Link naar plaatje[/img]
  • [right]Rechts uitlijnen[/right]
  • [s]Doorgestreepte tekst[/s]
  • [size=pixelgrootte]Grote of kleine tekst[/size]
  • [u]Onderstreepte tekst[/u]
  • [url]Link naar website[/url]
  • [url=link naar website]Tekst van link[/url]