Forum

[Algemene forums] Even voorstellen

Even voorstellen: Wildman

Wildman
16 juli 2019, 15:56
Goedemiddag,

Mijn naam is Stefan "Wildman" .
Ik ben 48 jaren oud en ben in het dagelijks leven zelfstandig management adviseur. Ik kom uit een luchtmacht-nest en heb altijd een meer dan gezonde interesse in vliegen, militaire luchtvaart in het algemeen en de F-16 in bijzonder gehad. Ik heb alleen nooit de tijd genomen om me diep in flightsims in te graven. Eens kijken of ik het op kan pakken.

Ik ben redelijk nieuw op het gebied van BMS. In het verleden wel wat met F4AF gespeeld, maar BMS is toch wel even andere koek. Ik kom er dan ook al snel achter dat ik het met enkel mijn X56 niet ga redden en er minstens TrackIR bij moet komen.

Tot nu toe heb ik de ramp start, de beginselen van het radioverkeer op de basis, de taxi en de take-off onder de knie. Langzaam verder gaan om ook de UFC en de FCR te leren. YouTube en de handboeken zijn mijn vrienden!

Het valt me trouwens op dat de Viper in BMS erg onrustig vliegt, vergeleken met F4AF. Is dat normaal of doe ik wat verkeerd?

Ik heb mijn callsign even zelf gekozen. Mochten mijn acties inspiratie geven tot een nieuwe, dan zal ik die in de toekomst met trots voeren.
Nighteyes
16 juli 2019, 21:16
Hoi Stefan,

Welkom op het 31st forum.!

Leuk dat je ook voor de virtual skies kiest. Allied force en BMS verschillen niet zo heel erg veel als je zou denken hoor. Het blijft een F16 natuurlijk. Natuurlijk zijn er inmiddels wel dingen verandert, maar basis dingen blijven toch echt hetzelfde.

Wat betreft het onrustig vliegen: check je rudders eens. Ik weet niet of je losse rudders hebt of via de stick bedient. Maar bij mij zelf zitten ze dus op de stick en moet ik zorgen dat ze in de lucht verder uit staan, anders ben je dus onbewust rudder aan het geven, en dat voelt inderdaad onrustig. Check vooral even in de cockpit de rudders visueel, en of het soms te makkelijk is om ze per ongeluk aan te raken.

Hopelijk tot snel in de virtual skies!
If one million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Wildman
16 juli 2019, 22:48
Thanks Nighteyes,

Ik gebruik de rudder op de stick en die is vrij "stijf". Ik ga de deadzone wat vergroten in de hoop dat het helpt. Het lijkt echter meer op invloeden van wind/tubulentie, dus ik denk dat ik gewoon moet wennen aan het verbeterde flightmodel en weathermodel...
Wildman
18 juli 2019, 10:29
Ben er al achter. Ik vloog de hele tijd met de Drift c/o in de norm stand. Dat geeft een erg nerveuze indruk op de HUD. Probleem opgelost
Velcro
19 juli 2019, 20:32
Welkom Stefan "Wildman",

groet :salute: ,
Velcro
Wildman
20 juli 2019, 12:49
Even een korte sitrep

Inmiddels is er een ultrawide monitor, trackir en TM Cougar MFD's aan mijn setup toegevoegd. Ramp start, base ops, take off en CCIP bombing verlopen goed. Landen is nog een dingetje...

Mijn laptop (i7) is door alle extra's wel wat langzamer geworden, dus even de settings van de pc en BMS tweaken, komende week. Dit weekend kan er niet getraind worden. Straks wedstrijd "service pistool" op de schietvereniging en morgen bios met mijn vriendin en bonusdochters.

Stay safe!
Scuby
22 juli 2019, 16:15
Welkom Wildman,

Gr, Scuby
Knight
28 juli 2019, 22:48
Lekker bezig. welkom..
Wildman
2 augustus 2019, 11:17
Zo, weer een weekje geoefend, denk dat die checkflight aanvraag niet heel lang op zich laat wachten.
Mag ik er trouwens van uitgaan dat het 31e doorgaans met Rnlaf MLU vliegt? Ik bouw voor mijzelf namelijk wat oefeningen om navigatie en CCIP te trainen en die doe ik meestal daarmee. Er zijn subtiele verschillen met de USAF kisten, dus ik wil graag oefenen met waarmee ook gevlogen wordt.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Icarus
2 augustus 2019, 12:17
Dag Wildman.

In principe vliegen we iedere kist.
Sterker nog in de meeste gevallen de block 50 en 52.
Dit omdat o.a. in campaigns deze het meeste voorkomt.
Neemt niet weg dat wij de andere blocks niet vliegen. Met name onze Lan missie maker, weet altijd weer iets bijzonders neer te zetten qua kist uitvoering.

De verschillen lijken groot maar qua gebruik spreekt het, als je eenmaal de functies beetje kent alles wel voor zich.

Mijn tip...
IQT aanvragen.
Alleen met grootst mogelijke onwil... zou je het eventueel niet halen. Dus dat zit wel goed

Tot snel in de sky!

Groet

ICARUS
Wildman
2 augustus 2019, 12:38
Thanks Icarus. Ik oefen nog even door met landen. Het gaat vaak goed, maar het is nog teveel "seat of the pants" uit mijn zweefvlieg-tijd en te weinig volgens de voorgeschreven procedure. Aangezien specifiek in de IQT package staat dat dat niet de bedoeling is, maak ik nu menig cirquit rondje en touch-and-go's.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Hammer
2 augustus 2019, 21:19
landing is heel simpel... je moet alleen anders nadenken. want je regelt je rate of descent met je throttle. niet met je stick
Mobo: aorus master x570, Cpu: amd3700X, Gpu: nvidia rtx 2080 super Ram: 32gb 3200mhz corsair vengeance. Storage: intel 970 evo pro 1tb m.2 nvme ssd. Hotas: X56. VR: valve index. Headtracking: trackir
Wildman
3 augustus 2019, 11:24
Klopt, Hammer, thanks!
Dat variëren met de throttle lukt ook prima, en landen met behulp van de PAPI gaat perfect, continue twee rood en twee wit. Alleen staat mijn AOA indexer nooit in het midden en mijn FPM altijd boven de glide slope marker.
Ik heb ook het gevoel dat ik meer op de baan aanvlieg en op het juiste moment flare terwijl de sim verwacht dat ik met een soort continue "nose high attitude" de complete final vlieg (die ik overigens idioot lang vind, altijd).
Kortom, het voelt voor mij best goed, maar ik weet dat het afwijkt van wat er van me verwacht wordt...

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Onix
3 augustus 2019, 12:16
Hi Wildman, misschien heb je iets aan het "spiekplaatje" dat ik ooit voor mezelf gemaakt had.

Volgens mij is de verbinding met zweefvliegen juist handig omdat de stuurbewegingen pretty much hetzelfde zijn? Tenminste, stap 1 (glideslope intercept) is meestal al geregeld door op de juiste hoogte op circuit te komen. Maar stap 2 (joystick) en 3 (throttle) doe je ook zo in de zwever -- weliswaar met de airbrakes aangezien er geen throttle is, maar je linkerhand doet hetzelfde (naar voren = dicht = lagere sinkrate/AOA, net als F16).

[attachment=1314]x.jpg[/attachment]
Snowman
3 augustus 2019, 12:22
Hoi Wildman,

Als je het filmpje bekijkt bij de IQT over landen is het wellicht duidelijker.

Papi is niet belangrijk. Zeker niet als je de threshold gebruikt om op aan te vliegen, wat veel militaire jets doen.

Groet Snowman
Wildman
3 augustus 2019, 12:24
Dank Onix! Vriendin en bonusdochters vertrekken zo naar de gaypride, dus ik kan mooi weer een middagje oefenen

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Wildman
5 augustus 2019, 19:28
Laatste paar keren landen. Dan die checkflight maar eens aanvragen.

Verstuurd vanaf mijn SM-N950F met Tapatalk
Diver
7 augustus 2019, 16:51
Welkom Wildman!
Klopt inderdaad dat je een Viper met een vaste AOA vliegt op final (dus wat jij een 'nose high attitude' noemt).; er is eigenlijk vrijwel geen flare. Ik ben geen zweefvlieger; maar ik neem aan dat je dan de neus omlaag houdt om snelheid te houden. Doe je met kleine propellor kistjes ook. Dan flare je dus wel, met een duidelijke transitie naar nose high boven de baan. Ik had van het omgekeerde probleem last; begon met BMS en leerde daarna SEP te vliegen. Ik had juist moeite om te leren de neus naar beneden te houden in de landing. Maar alles went. :-)
Hammer
7 augustus 2019, 22:14
hoe sommige kisten ook landen. die vliegen nose down aan omdat ze zoveel lift genereren dat ze anders gewoon niet op de grond komen. zo raar om te zien
Mobo: aorus master x570, Cpu: amd3700X, Gpu: nvidia rtx 2080 super Ram: 32gb 3200mhz corsair vengeance. Storage: intel 970 evo pro 1tb m.2 nvme ssd. Hotas: X56. VR: valve index. Headtracking: trackir
Scooter
14 augustus 2019, 23:37
Beste Diver.

Bij zweefvliegen gebruik je jouw remkleppen om de daalhoek te bepalen. Vlak bij de grond gaat het neusje ook iets omhoog om de snelheid eruit te trekken. Zo verlies je de draagkracht en “ zakt hij door” . Geen remkleppen gebruiken en de snelheid te hoog ..... dan sta je pas een eind voorbij de lier aan de grond in verband met het zogenaamde grondeffect. Het is net alsof je dan op twee kussens blijft hangen boven de grond........ hij wil maar niet naar beneden.
Een zwever heeft normaal een glijhoek van gemiddeld (type afhankelijk) 1/45. Dat houdt dus in bij de ideale snelheid 1 meter dalen is 45 meter vooruit. Maar tijdens grondeffect loopt die verhouding drastisch op ........

Gr,
Scooter
Message preview

De volgende BB-codes zijn beschikbaar bij het schrijven van een tekst:

  • [b]Dikgedrukte tekst[/b]
  • [center]Centreren[/center]
  • [code]Code / script[/code]
  • [color=naam kleur of #RGB kleurcode]Gekleurde tekst[/color]
  • [i]Schuine tekst[/i]
  • [img]Link naar plaatje[/img]
  • [right]Rechts uitlijnen[/right]
  • [s]Doorgestreepte tekst[/s]
  • [size=pixelgrootte]Grote of kleine tekst[/size]
  • [u]Onderstreepte tekst[/u]
  • [url]Link naar website[/url]
  • [url=link naar website]Tekst van link[/url]