Forum

[Algemene forums] Vragen over DCS / BMS en 31st

Lid worden maar "IQT vrees"?

Nighteyes
12 augustus 2019, 15:28
Bij het 31st hebben we een Initial Qualifications Test (iqt) voor mensen die lid willen worden en online mee willen gaan vliegen met ons.

In de afgelopen jaren zien we een bepaald element bij deze mensen steeds weer naar voren komen:

Wel graag online willen vliegen, maar het geloof dat men nog niet goed genoeg is om online mee te kunnen vliegen.

meestal in de vorm van:

- "Eerst nog even oefenen, dan ben ik goed genoeg om mee te kunnen komen."
- "ik zie die filmpjes van jullie maar dat kan ik nog niet hoor"
- "ik ben nog bezig met de air-to-air maar dat vind ik moeilijk."
- "ja ik ben nu bezig met refuelen, maar dat lukt nog niet erg"
- "ik kan nu ILS landen, maar die targetting pod is nog ingewikkeld"

Dit horen we keer op keer van nieuwe mensen in een of andere vorm terug. Vandaar even deze post om die mensen een hart onder de riem te steken.

Meestal leggen de nieuwe mensen de lat VEEL VEEL hoger dan dat wij dat doen. Door de jaren heen hebben we veel ervaring opgedaan over online vliegen. We weten precies wat er nu echt nodig is om een online een missie van A tot B te kunnen meevliegen. Dit is precies wat we in het IQT pakket gestopt hebben. En als je nu echt gaat kijken wat er dus nodig is, dan valt dat behoorlijk mee. We zien vaak dat mensen dingen aan het oefenen zijn die helemaal niet in dit pakket voorkomen. Vaak denken/vinden mensen zelf bepaalde onderdelen nodig te hebben om mee te kunnen vliegen, terwijl dat dus niet het geval is. Het moment van "nu ben ik goed genoeg om mee te doen", word daardoor meestal nooit bereikt, ook al ben je 2 jaar elke avond aan het vliegen. Je legt zelf de lat iedere keer een stukje hoger waardoor je er nooit bij komt.

Helaas word dat pas echt duidelijk als je daadwerklijk online gaat vliegen. Bovendien gaat het trainen en oefenen online een factor 10x sneller en beter.

Het beste advies wat je je dus kunnen geven, en wat in de praktijk al keer op keer bewezen is:
als je met ons mee wilt vliegen, ook al ben je nog maar net begonnen, houd je dan ten eerst aan de iqt onderdelen, en ga zo snel mogelijk online vliegen.

We hebben diverse leden die in dezelfde beginnnerspositie hebben gezeten. Stuk voor stuk geven ze allemaal aan dat ze in het begin vonden dat ze zelf eerst goed genoeg moesten worden voordat ze online kwamen. Eenmaal online kwamen ze erachter dat dat dus niet nodig was.

Online vind je ook veel meer structuur, advies en kennis dan je in de handleiding kunt vinden. Zeker ook over de volgorde waarin je de diverse onderdelen kunt leren. De handleiding bied niet echt een structuur over wat nu verstandig is om als eerste te leren.

Maar het allerbelangrijkste wat je mist als je in je eentje blijft trainen is de gezelligheid. We zijn zeker serieus aan het vliegen, maar het samen elkaar helpen en de missies volbrengen, blijft toch een van de sterkste onderdelen van de online ervaring.
If one million people say a foolish thing, it is still a foolish thing.
Message preview